Piatok 22. 11. 2024 08:32:42 | Meniny má Cecília

V nedokončenom tuneli Višňové sme prišli už o dve miliardy eur. Bude to konečná suma?

VIŠŇOVÉ/ Stavbu slávnostne zahájil Vladimír Mečiar v roku 1998. Fico ho chcel mať dokončený v roku 2010. Postupne sa termín posúval a súčasný je koniec budúceho roka. Medzitým Slovensko prišlo o takmer 2 miliardy eur. A to len preto, že tunel Višňové stále nie sme schopní dokončiť.

Michal Filek|5. február 2024|13:27:58

Zdroj: Facebook/Národná diaľničná spoločnost

Súvisiaci článok
VIDEO Jožo Ráž „prepadol“ stavbárov v tuneli Višňové
Čítajte viac >

Každý rok nás nesprejazdnený tunel stojí 200-tisíc eur. Uviedol to šéf Výskumného ústavu dopravného zo Žiliny Ľubomír Palčák v reportáži odvysielanej TV Markíza.

Redaktor Marián Lechan urobil jednoduchý výpočet histórie oficiálnych naplánovaných termínov jeho dokončenia.

Teda od roku 1998, kedy začiatok výstavby prieskumnej štôlne tunela slávnostne otvoril vtedajší premiér Vladimír Mečiar.

Známy je výrok neskoršieho premiéra Roberta Fica z roku 2007, ktorý chcel mať diaľnicu z Bratislavy do Košíc, vrátane tunela Višňové, hotovú do konca volebného obdobia. Teda do roku 2010.

Palčák to už vtedy považoval za viac politické vyjadrenie, ako za reálny termín. Ako vidno, nemýlil sa. Ale zároveň dnes dodáva, že keby to boli vtedy schválili a realizovali ako PPP projekt, do ktorého by vstúpili banky so svojimi peniazmi, mohli by v roku 2014 zahlásiť hotovo! A potom ide výpočet termínov v rýchlom slede.

Ficov minister Počiatek v roku 2015 hovoril, že úsek s tunelom bude spojazdnený do roku 2019. Hegerov a Matovičov nominant Andrej Doležal hovoril o roku 2023. Súčasný oficiálny termín dokončenia je stanovený na koniec roka 2025.

Bude to tak skutočne? A o koľko peňazí v skutočnosti Slovensko prichádza?

Každý rok totiž prichádzame o peniaze, keďže nemôžeme využívať benefity, ktoré by tunel priniesol. Vo výške cca. 200-tisíc eur ročne.

Palčák tieto benefity vidí v úspore času, pohonných hmôt, bezpečnosti dopravy a ekológii.

Sumárne sa to teda už blíži k dvom miliardám eur. Bude to aj skutočne konečná suma?

Verme, že áno. V tuneli sa práve projektuje osadenie technológií. Pracuje sa tu v nepretržitej prevádzke. Dokončujú asfalt, či protihlukové steny.

TAKTO TO V TUNELI VYZERALO 10. JANUÁRA


Súvisiaci článok
VIDEO Prvú časť severného obchvatu Prešova otvoria už o pár dní. Pozrite si, ako vyzerá
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť