Piatok 17. 05. 2024 22:54:38 | Meniny má Gizela, Aneta

VIDEO Na prešovskej strednej škole majú robotického čašníka a inteligentné kvetináče. Na čo slúžia?

PREŠOV/ Stredná odborná škola gastronómie a služieb, SDH 3 v Prešove nedávno ukončila mimoriadne atraktívny projekt, zameraný na zavedenie nových technológií a inovácií do praktickej výučby študentov. Okrem mnohých iných benefitov je výsledkom aj zatraktívnenie vzdelávacieho procesu predovšetkým vďaka financiám z nórskeho finančného mechanizmu v hodnote takmer 200 tisíc eur.

Lenka Ménová|15. február 2024|14:02:07

Zdroj: Lenka Ménová

Súvisiaci článok
Projekt Flopres rieši prevenciu bleskových povodní
Čítajte viac >

Vďaka projektu škola získala moderné vybavenie i digitálne inovácie

Inteligentné kvetináče, robotické stavebnice, virtuálna realita, či robotický čašník BellaBot, ktorý vás môže obslúžiť v školskej reštaurácii Sen – tým všetkým pri výučbe disponujú pod dohľadom skúsených pedagógov študenti školy. Cieľom projektu bolo zvýšiť kvalitu vzdelávania a praktickej prípravy žiakov.

Zdroj: Lenka Ménová

Robotický čašník značky BellaBot v reštaurácii Sen asistuje pri roznášaní jedál a nápojov

Bella pomáha roznášať jedlo v školskej reštaurácii Sen. Stravujú sa tam žiaci školy, ale vítaní sú aj bežní zákazníci, ktorí si vyberú z lákavej ponuky denného menu. Bella má naprogramovanú rýchlosť, vie zmapovať prostredie, v ktorom sa pohybuje a veľkou výhodou je, že jedlo bezpečne dopraví zákazníkom. Na štyri tácky je možné uložiť taniere s jedlom, poháre, alebo príbory. Bella ich dokáže bezpečne preniesť z jedného miesta na druhé. Ovláda aj základné frázy: dobrý deň, ďakujem, dovidenia, či dobrú chuť. Má mačaciu podobu tváre a ak ju pohladkáte za uškom, slastne zapradie.

Robot neslúži na to, aby nahradil obsluhu

Prítomnosť Belly zjednodušuje prácu obsluhy a študenti zároveň prichádzajú do styku s modernými technológiami, ktoré posúvajú výchovno-vzdelávací proces a aj ich samotných dopredu. Je to však len jedna z moderných technnologických inovácií, ktoré využívajú v Strednej odbornej škole gastronómie a služieb v Prešove.

Zdroj: Lenka Ménová
Zdroj: Lenka Ménová

„Doba ide dopredu a my nechceme zaspať. Preto pri našich vzdelávacích praktikách v rámci moderných trendov využívame tieto inovácie. Chceme byť zelenou, inkluzívnejšou a konkurencieschopnejšou inštitúciou,“ priblížila riaditeľka školy Andrea Klačeková.

Žiaci počas vyučovania využívajú nové metódy a technológie, napr. nové typy softwarov, virtuálnu realitu, robotické stavebnice, či videokonferenčný systém. Novinkou sú aj inteligentné kvetináče, v ktorých sadia bylinky, využiteľné v gastronómii.

Zdroj: Lenka Ménová

Digitálne črepníky na automatické pestovanie byliniek

Vďaka nim si žiaci dokážu vypestovať rôzne druhy byliniek, ktoré potom zužitkujú v kuchyni. Zasievajú semienka zeleniny, ktoré sa následne môžu použiť priamo v školskom zariadení pri príprave jedál. Žiaci nám názorne ukázali sadenie byliniek do tzv. inteligentných kvetináčov. Mikrobylinky sú zdravšou obdobou črepníkovo pestovaných byliniek.

Zdroj: Lenka Ménová

Žiaci porovnávali sadenie klasickým spôsobom a sadenie v inteligentných črepníkoch

V inteligentných črepníkoch narástli bylinky rýchlejšie, a to vďaka pravidelnej a rovnomernej zálievke, primeranej výžive a ideálnemu pôsobeniu svetla. V takomto kvetináči vyrastú bylinky za 7 – 14 dní, závisí to od ich druhu. Využiť sa dajú do rôznych zeleninových smoothies, pomazánok, na ozdobenie hlavných jedál. Takýmto spôsobom sa dá vypestovať čínska kapusta Pak Choy, brokolica, reďkovka, červená kapusta a mnoho ďalších druhov.

Zdroj: Lenka Ménová

Bylinky dopestované v inteligentných črepníkoch sú chutnejšie, zdravšie a šťavnatejšie

Ich rast je rýchlejší, stabilnejší a vyžadujú menej osobnej starostlivosti. Rast byliniek okrem iného ovplyvňuje aj farba svetla v digitálnom črepníku. Starostlivosť závisí aj od konkrétnych požiadaviek na pestovanie určitého druhu rastliniek. Kvetináč je možné ovládať dotykom a nastavovať rôzne režimy.

Zdroj: Lenka Ménová

Šanca na uplatnenie absolventov stúpa

Moderné vybavenia a digitálne inovácie, ktoré škola vďaka projektu získala, rozširujú kompetencie učiteľov, ktorí následne takto získané vedomosti vedia poskytnúť svojim žiakom. Keď sa v budúcnosti absolventi takéhoto vzdelávania ocitnú na trhu práce, budú pre potenciálnych zamestnávateľov určite zaujímaví a je veľká šanca na ich budúce uplatnenie.

Je to výzva aj pre učiteľov

Moderné technológie sú pre súčasných študentov prirodzeným prostredím, ktoré väčšina z nich dôverne pozná. Vďaka nórskemu grantu, ktorý škola získala, sa žiaci učia nové metódy a spoznávajú novú technológiu, ktorá je im blízka. Nový systém bol do výučby zapracovaný tak, aby sa pre študentov stal čo najviac atraktívnym. Takýmto moderným inovatívnym spôsobom sa dá učiť doslova zážitkovo a je to aj nástroj, ktorý tiež dokáže osloviť a zaujať nových potenciálnych študentov.

Žiaci získali už mnoho rôznych ocenení. Zdroj: Lenka Ménová

Jednou z myšlienok bolo aj podporiť zamestnávateľov v prešovskom regióne

Spolupráca školy s budúcimi zamestnávateľmi absolventov je veľmi dôležitá. Spätná väzba od nich dokáže ešte viac vylepšiť vzdelávací proces, aby sa budúce zamestnanie stalo pre študentov lukratívnejším a prispelo k modernejšiemu podnikateľskému mysleniu a jednoduchšiemu uplatneniu sa na trhu práce.

Zdroj: Lenka Ménová

Súvisiaci článok
Doplňte si vitamíny pre fungujúci vzťah. V pondelok začína národný týždeň manželstva
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť