Strečno sa bude opäť uzatvárať. Teda najmä cesta pod hrad Strečno, ktorá vedie zo Žiliny do Martina. Ako však informuje v reportáži spravodajská televízia TA3, zabezpečovacie práce, ktoré majú zabrániť opätovnému zosuvu skál na vozovku, brzdí byrokracia.
Počas najbližšieho týždňa – dvoch tam preto nepribudnú žiadne ochranné siete. A jazda po ceste, ktorá je, mimochodom, severného spojenia Bratislavy a Košíc, keď tunel Višňové dokončia najskôr v decembri 2025, je tak, mierne povedané, na vlastné riziko.
Byrokratickými prácami sa myslí predovšetkým nutnosť realizácie prieskumu trhu, z ktorého vzíde dodávateľ zabezpečovacích práce. Cestári si na oslovenie firiem a vyhodnotenie ich ponúk, podľa TA3, zobrali najbližšie dva týždne.
Počas nich tak posun v bezpečnosti na ceste pod Strečnom nečakajte.
O niekoľko týždňov, po výbere zhotoviteľa, by sa mali na skalnom brale v dĺžke približne 1 kilometer, postupne objavovať horolezci. A pod nimi pribudnú betónové zábrany ukotvené do svahu. Tie by mali zabrániť prípadným zosuvom, ktoré by mohli uvoľniť horolezci.
TA3 ďalej uvádza, že cestári pripravujú veľký projekt na dobudovanie dynamických bariér zaisťovanie týchto úsekov miestach, ide to odporučí geologický prieskum realizovaný horolezcami.
Na zhotoviteľa, ktorý dynamické bariéry osadí, prebehne verejné obstarávanie, v priebehu niekoľkých týždňov, až mesiacov.
Keď firma začne práce realizovať, cestu budú uzatvárať súvisle na niekoľko dní, až týždňov. A to je ďalšia zlá správa pre vodičov.
Cestári už totiž vraj pripravujú obchádzkovú trasu. Keď totiž naposledy museli odstreliť skalné bralo, obchádzka viedla cez Terchovú. Trvať to pritom môže aj dva týždne v kuse.
Námestník pre správu a údržbu Investičnej výstavby a správy ciest Slovenskej správy ciest (SSC) v Žiline Dezider Szabó pre TASR uviedol, že počas najbližšieho víkendu nebudú ani žiadne uzávery cesty I/18 pod Strečnom.
"Dokončuje sa geologický prieskum a vyhodnocujú sa všetky doteraz nazbierané dáta. Na ich základe sa neskôr urobí finálny projekt na stabilizáciu brala. Momentálne pripravujeme záchranárske práce. Potom sa budú riešiť práce na brale. To už bude výsledok všetkých meraní a prieskumov. Na základe toho vyjde finálny projekt, na ktorý sa urobí súťaž cez vestník verejného obstarávania," uviedol.
Podľa geotechnika Juraja Pagáča sa vyhotovuje na základe geologických a geodetických prác priestorový model ako podklad na ďalšie zistenia. "Finálne poznanie budeme vedieť až po tom, ako tam budú istené trasy. Celé bralo s rozmermi 300 krát 300 metrov je porušené. Čiže je tam určité riziko. Skúmame daný úsek a keď budeme mať celý úsek prejdený, potom budeme mať bližšie informácie. Treba si uvedomiť, že terén v horných častiach ma sklon 45 stupňov až 60 stupňov, čiže je málo prístupný bez istenia," priblížil.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť