Štvrtok 21. 11. 2024 01:03:00 | Meniny má Elvíra

OBJAVUJEME KRÁSY SLOVENSKA: Potrebujete vypustiť paru? Navštívte Čiernohronskú železnicu

ČIERNY BALOG/ Dnes sa spolu vyberieme do malebnej obce Čierny Balog, ktorá sa rozprestiera v srdci čarokrásnej doliny Čierneho Hrona, obklopená majestátnymi horami. Táto dedinka očarí nielen úchvatnou prírodou, ale aj bohatou folklórnou tradíciou. My sa však dnes zameriame na jeden z jej najvzácnejších klenotov – Čiernohronskú železnicu.

Alžbeta Mareková|23. jún 2024|12:00:06

Zdroj: www.chz.sk

Súvisiaci článok
OBJAVUJEME KRÁSY SLOVENSKA: Túžite po prechádzke ako z rozprávky? Navštívte ľúbezné Rozárium u Bohušov
Čítajte viac >

Ťažba a spracovanie dreva boli neodmysliteľnou súčasťou slovenských hôr od nepamäti. V 20. storočí však staré metódy dopravy dreva, spoliehajúce sa na splav po riekach, už nestačili. Riešením sa stali lesné železnice, ktoré sa vinuli cez lesnaté doliny a hory a umožnili efektívnu prepravu dreva aj v ťažko prístupných oblastiach. Výstavba lesných železníc priniesla revolúciu do života horských komunít a stala sa tepnou slovenského lesného priemyslu.

„Niektoré z nich boli aj technickými unikátmi: napríklad prvá elektrifikovaná lesná železnica v strednej Európe v Ľubochni v roku 1904, alebo úvraťové úseky lesných železníc v Lednických Rovniach a vo Vychylovke. Ako ťažná sila sa spočiatku využívali kone - animálny pohon (smerom dole boli naložené vozne spúšťané iba vlastnou gravitáciou za pomoci bŕzd). Postupne ich nahrádzali parné a motorové lokomotívy. V období zlatého veku lesných železníc, teda v prvej polovici 20. storočia, vzniklo na území dnešného Slovenska asi štyridsať lesných železníc rôznych kategórií - od niekoľkokilometrovej koňky až po rozsiahle dopravné systémy s pravidelnou verejnou osobnou prepravou,“ uvádza webová stránka Čiernohronská železnica.

1 www.chz.sk.jpg Zdroj: www.chz.sk

Už v roku 1898 sa začala rodiť myšlienka Čiernohronskej železnice. V roku 1901 bol projekt predložený a hneď sa pristúpilo k trasovaniu trate. Stavba hlavného úseku z Hronca na Čierny Balog (vtedy nazývaný Čierny Blh) sa začala v roku 1908 a v roku 1909 sa začalo s pravidelnou prevádzkou. Ďalšie vetvy železnice boli budované postupne a celková dĺžka trate dosiahla 131,98 kilometrov.

2 www.chz.sk.jpg Zdroj: www.chz.sk

V najrušnejších časoch tu premávalo až sedem parných lokomotív, ktoré ťahali za sebou naložené vagóny s drevom. Postupom času sa pridali aj dieselové lokomotívy. Významnú rolu zohrala lesná železnica aj v Slovenskom národnom povstaní, len vďaka nej mali partizáni zásoby proviantu a munície. Po 2. svetovej vojne nastal prudký technologický rozmach a s ním aj motorizácia a zdokonaľovanie automobilov, čo viedlo k úpadku lesných železníc.

3 www.chz.sk.jpg Zdroj: www.chz.sk

„Dňa 31.12. 1982 bola definitívne zastavená prevádzka na zostávajúcich 36 kilometrov trate, v tej dobe už poslednej lesnej železnice na Slovensku. Všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy a vozne boli určené na zošrotovanie,“ oznamuje web železnice.

4 www.chz.sk.jpg Zdroj: www.chz.sk

Našli sa však ľudia, ktorí sa rozhodnutiu vtedajšej vlády postavili. Urputne bojovali za záchranu pamiatky a len vďaka ich odhodlaniu a odvahe sa môžeme aj dnes tešiť pohľadom na dymiaci vláčik v srdci slovenských hôr. Slávnostné obnovenie prevádzky Čiernohronskej železnice pripadlo na 1. máj 1992. Majiteľom a prevádzkovateľom dopravy na Čiernohronskej železnici je nezisková organizácie ČHZ.

5 www.chz.sk.jpg Zdroj: www.chz.sk

Dnes je Čiernohronská železnica obľúbenou turistickou atrakciou. Počas letnej sezóny premáva na trase zo Šánskeho do Čierneho Balogu, do Vydrovskej doliny a do Dobroče. V roku 2012 bola obnovená trať z Čierneho Balogu do Dobroče. Vozový park pozostáva z parných a motorových lokomotív a historických osobných vozňov. Súčasťou sú aj letné vyhliadkové vagóny, ktoré umocňujú zážitok z jazdy a krásnej prírody.

Pri predstavovaní Čiernohronskej železnice sme vychádzali z nasledujúcich zdrojov: www.chz.sk


Súvisiaci článok
OBJAVUJEME KRÁSY SLOVENSKA: Z oddaných bratov sa stali rivali v láske. Aj Považský hrad má svoju originálnu povesť
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť