Ťažba a spracovanie dreva boli neodmysliteľnou súčasťou slovenských hôr od nepamäti. V 20. storočí však staré metódy dopravy dreva, spoliehajúce sa na splav po riekach, už nestačili. Riešením sa stali lesné železnice, ktoré sa vinuli cez lesnaté doliny a hory a umožnili efektívnu prepravu dreva aj v ťažko prístupných oblastiach. Výstavba lesných železníc priniesla revolúciu do života horských komunít a stala sa tepnou slovenského lesného priemyslu.
„Niektoré z nich boli aj technickými unikátmi: napríklad prvá elektrifikovaná lesná železnica v strednej Európe v Ľubochni v roku 1904, alebo úvraťové úseky lesných železníc v Lednických Rovniach a vo Vychylovke. Ako ťažná sila sa spočiatku využívali kone - animálny pohon (smerom dole boli naložené vozne spúšťané iba vlastnou gravitáciou za pomoci bŕzd). Postupne ich nahrádzali parné a motorové lokomotívy. V období zlatého veku lesných železníc, teda v prvej polovici 20. storočia, vzniklo na území dnešného Slovenska asi štyridsať lesných železníc rôznych kategórií - od niekoľkokilometrovej koňky až po rozsiahle dopravné systémy s pravidelnou verejnou osobnou prepravou,“ uvádza webová stránka Čiernohronská železnica.
Zdroj: www.chz.sk
Už v roku 1898 sa začala rodiť myšlienka Čiernohronskej železnice. V roku 1901 bol projekt predložený a hneď sa pristúpilo k trasovaniu trate. Stavba hlavného úseku z Hronca na Čierny Balog (vtedy nazývaný Čierny Blh) sa začala v roku 1908 a v roku 1909 sa začalo s pravidelnou prevádzkou. Ďalšie vetvy železnice boli budované postupne a celková dĺžka trate dosiahla 131,98 kilometrov.
Zdroj: www.chz.sk
V najrušnejších časoch tu premávalo až sedem parných lokomotív, ktoré ťahali za sebou naložené vagóny s drevom. Postupom času sa pridali aj dieselové lokomotívy. Významnú rolu zohrala lesná železnica aj v Slovenskom národnom povstaní, len vďaka nej mali partizáni zásoby proviantu a munície. Po 2. svetovej vojne nastal prudký technologický rozmach a s ním aj motorizácia a zdokonaľovanie automobilov, čo viedlo k úpadku lesných železníc.
Zdroj: www.chz.sk
„Dňa 31.12. 1982 bola definitívne zastavená prevádzka na zostávajúcich 36 kilometrov trate, v tej dobe už poslednej lesnej železnice na Slovensku. Všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy a vozne boli určené na zošrotovanie,“ oznamuje web železnice.
Zdroj: www.chz.sk
Našli sa však ľudia, ktorí sa rozhodnutiu vtedajšej vlády postavili. Urputne bojovali za záchranu pamiatky a len vďaka ich odhodlaniu a odvahe sa môžeme aj dnes tešiť pohľadom na dymiaci vláčik v srdci slovenských hôr. Slávnostné obnovenie prevádzky Čiernohronskej železnice pripadlo na 1. máj 1992. Majiteľom a prevádzkovateľom dopravy na Čiernohronskej železnici je nezisková organizácie ČHZ.
Zdroj: www.chz.sk
Dnes je Čiernohronská železnica obľúbenou turistickou atrakciou. Počas letnej sezóny premáva na trase zo Šánskeho do Čierneho Balogu, do Vydrovskej doliny a do Dobroče. V roku 2012 bola obnovená trať z Čierneho Balogu do Dobroče. Vozový park pozostáva z parných a motorových lokomotív a historických osobných vozňov. Súčasťou sú aj letné vyhliadkové vagóny, ktoré umocňujú zážitok z jazdy a krásnej prírody.
Pri predstavovaní Čiernohronskej železnice sme vychádzali z nasledujúcich zdrojov: www.chz.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť