Štvrtok 03. 10. 2024 20:44:19 | Meniny má Stela

Bolesť premieňa na silu! Považskobystričanka, ktorá lieči prostredníctvom výtvarného umenia

POVAŽSKÁ BYSTRICA/ O arteterapii, o tom pre koho je vhodná a či sa dá skĺbiť s prácou špeciálnej pedagogičky, sme sa rozprávali s arteterapeutkou Júliou Cingelovou.

Natália Štepanovičová|16. júl 2024|15:00:06

Zdroj: archív Júlie Cingelovej

Súvisiaci článok
Cirkus ako terapia detí na psychiatrickej klinike
Čítajte viac >

Môžete nám priblížiť, čo je arteterapia a aké sú jej hlavné ciele?

  • Arteterapia je terapeutická metóda, ktorá využíva výtvarné umenie ako prostriedok na liečbu a porozumenie duševným, emocionálnym a psychologickým problémom.

Je veľmi ťažké definovať jej hlavné ciele, keďže arteterapia je prostriedkom k dosahovaniu rôznych, individuálne stanovených cieľov podľa potrieb klienta. Stanovenie, definovanie cieľa je úzko spojené s problémom, s ktorým klient prichádza. Arteterapia je vhodná pre všetky vekové kategórie, preto sú aj jej ciele rôzne. Vo všeobecnosti je však cieľom zlepšiť fyzické, mentálne a emocionálne prežívanie.

Ako ste sa k nej dostali?

  • K arteterapii som sa dostala počas štúdia na vysokej škole, kde sme ju mali ako predmet. Odjakživa ma zaujíma psychológia a psychoterapia a arteterapia mi príde, ako fascinujúca oblasť spájajúca kreativitu s terapeutickým procesom a obrovským potenciálom sebaspoznávania a sabarozvoja. Často nedokážeme verbalizovať pocity, emócie, ktoré zažívame a výtvarný prejav nám umožňuje pozrieť sa na seba samého s odstupom a nadhľadom.

Ako prebieha arteterapeutické stretnutie?

  • Ide o druh umeleckej terapie, a preto je ťažké opäť určiť presnú štruktúru arteterapeutického stretnutia. Pokladám za dôležité poukázať na fakt, že arteterapia nie je len o maľovaní a výtvarnom prejave. Je to len jedna z jej častí.

Dôležitou a nosnou zložkou arteterapie ako takej, je rozhovor spojený s výtvarným dielom. Počas tvorby vnímame seba, vlastné pocity, emócie, ktoré sa v nás odohrávajú počas výtvarného prejavu. Následne počas reflexií zameraných na výtvarné dielo, ktoré je vlastne kľúčom k nám samým, dochádza k verbalizácií pocitov a prežitkov, čo nám umožňuje spoznávať sa, vynášať rôzne témy na povrch a následne si ich spracovávať.

Samozrejme netreba zabúdať na to, že v rámci arteterapie je možné využívať prvky z ďalších umeleckých terapií ako je napríklad muzikoterapia, dramatoterapia a tanečno-pohybová terapia.

Pre koho je arteterapia určená?

  • V skratke by som povedala, že je vhodná pre všetkých. Pre každú vekovú skupinu má svoje benefity a prínos. Je určená pre deti, adolescentov, dospelých, ale aj pre seniorov. arte 1.jpg Zdroj: archív Júlie Cingelovej

Aké techniky a metódy sa v rámci nej využívajú?

  • Využívajú sa rôzne výtvarné techniky, ako sú napríklad plošné - maľovanie, kreslenie, priestorové - práca s modelovacou hmotou, hlinou, grafické techniky a samozrejme kombinované. Veľmi dodbre zhrnula arteterapeutické metódy Jaroslava Anna Šicková-Fabríci. Medzi ne patrí imaginácia, animácia, koncentrácia, transformácia, rekonštrukcia, reštrukturalizácia, transformácia.

Ako umenie, podľa Vašich skúseností, pomáha ľuďom vyjadrovať svoje pocity a riešiť problémy?

  • Výtvarný prejav je spôsob, ako preniesť svoje prežívanie na papier alebo iný materiál, pričom sa naše emócie premietajú v tvorbe.

Výtvarné artefakty nám tým pádom umožňujú dať javom tvar, určitú formu, zhmotniť ich, pozrieť na ne s odstupom a následne s nimi pracovať. Nielen v rámci arteterapeutického stretnutia, ale aj v bežnom živote. To, čo sa na nich deje, nie je izolované od toho, čo sa deje v našich bežných životoch. Všade, kam ideme berieme so sebou všetky naše časti.

Aj keď sa arteterapia odohráva v symbolickej rovine, práve tieto symboly nám umožňujú získavať „kľúče“ k jednotlivým častiach vlastného vnútra. Keď človek dokáže určitý jav pretvoriť vo výtvarnom prejave, spraví tým prvý krok k zmene aj v bežnom živote.

Aké sú najčastejšie problémy alebo diagnózy, s ktorými sa stretávate u svojich klientov?

  • Mám skúsenosť s naozaj so širokou škálou klientov od detí až po seniorov ktorí majú demenciu, preto je veľmi náročné na túto otázku odpovedať.

Môžete uviesť príklady, kedy arteterapia významne klientovi pomohla?

  • Arteterapia je proces, je to cesta, na ktorú sa človek rozhodne vykročiť. Snažíme sa spoznávať svet, ale často nepoznáme ani sami seba. Umožňuje pretransformovať naše emócie v niečo nové. Bolesť premieňať na silu. Uvoľňovať emócie, nachádzať vlastné zdroje.

Či je zmena významná, to nechám na posúdení samotných klientov. Všetko potrebuje čas. Rovnako ako pri iných terapiách je najdôležitejší bezpečný priestor, vzájomný vzťah terapeuta a klienta a následne sa môžu diať „zázraky“ (úsmev).

Konkrétnymi prípadmi bolo, napríklad dievčatko, ktoré bolo introvertné a úzkostlivé. Nevyhľadávala kontakty s inými. Po pár stretnutiach bola schopná otvorene komunikovať, dokonca požiadať o niečo, čo chcela. Veľmi krásne momenty sa dejú v prípade skupinových stretnutí, kde vzniká úplne nová dynamika celého procesu. Objavuje mnoho „aha momentov", uvedomení, ktoré následne ovplyvňujú každodenné fungovanie. Hneď ako dôjde k zvedomeniu určitej skutočnosti, človek s tým dokáže pracovať.

Zaujímavou skúsenosťou boli arteterapeutické stretnutia so skupinou seniorov a nezabudnuteľnou je práve jedna pani z tejto skupiny. Z úzkostlivej, utiahnutej, depresívnej panie sa postupne stávala dáma s obrovskou hĺbkou a múdrosťou, ktorú v sebe niesla a doslova od stretnutia k stretnutiu kvitla.

arte 3.jpg Zdroj: archív Júlie Cingelovej

Pristavme sa ešte pri odbore, ktorý ste vyštudovali a ním je špeciálna pedagogika. Dá sa kombinovať arteterapia s prácou špeciálneho pedagóga? Využívate pri práci poznatky z arteterapie?

  • Prostredníctvom arteterapie je možné rozvíjať aj oslabené funkcie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Má pozitívny vplyv napríklad na rozvoj a stimuláciu čiastkových funkcií, zlepšenie pozornosti, rozvoj komunikačných schopností, budovanie abstraktného myslenia, relaxáciu, sebareguláciu, rozvoj jemnej motoriky, schopnosti riešiť problémy, zvyšuje sa frustračnná tolerancia, zvyšuje sa sebadôvera a mnoho iných oblastí.

Obrovský vplyv má aj pre rodičov detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pedagógov a celú spoločnosť. Okrem špeciálnej pedagogiky sa venujem štúdiu arteterapie. Som v poslednom ročníku v rámci štúdia diplomovaného terapeuta, mám za sebou rôzne vzdelávania v tejto oblasti.

Dokonca zvažujem aj psychoterapeutický výcvik, čiže či už v rámci oblasti špeciálnej pedagogiky, alebo mimo nej, vnímam možnosť využitia arteterapie či už na ceste hľadania zmyslu života, spoznávania seba samého, trasnformácie emocií alebo riešenie iných „problémov“. V úvodzovkách preto, pretože, čo je problém? Je to skúsenosť. My dávame našim zážitkom náboj či je to dobré alebo zlé. Čo, ak všetko čo sa nám v živote deje, nás má niečo naučiť. Najmä o nás samých.

Aké výzvy sa objavujú pri práci s deťmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami?

  • Výzvou je uchopenie samotného jedinečného prípadu a holistický pohľad naň. Často sú nám zjavné symptómy ale príčina zostáva skrytá. Ako výzvu vnímam schopnosť napojenia sa na dieťa, vnímavosť a na druhej strane schopnosť výberu správnej techniky a metódy.

Aké vzdelanie je potrebné na to, aby sa človek mohol stať arteterapeutom?

  • V dnešnej dobe nie je na našom územií legislatívne stanovená profesia „arteterapeuta.“ Asociácia slovenských arteterapeutov, prípadne SOS arte (Society of Slovak Art therapists) realizujú akreditované vzdelávania v tejto oblasti. V Českej republike je možnosť v rámci rôznych organizácií štúdium arteterapie, napríklad jednou z nich je Akadémia alternatíva. Štúdium prebieha tri roky a následne sa absolvent stáva diplomovaným terapeutom.

Aké rady by ste dali rodičom, ktorí uvažujú o arteterapii pre svoje dieťa?

  • Je lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť (úsmev). Odporúčala by som stretnutie s arteterapeutom - konzultáciu. Ako dôležitý predpoklad vnímam nielen odbornosť arteterapeuta, ale aj vzájomné sympatie s klientom. A najdôležitejší je prežitok. Preto by som odporúčala samotným rodičom skúsiť arteterapiu na vlastnej koži.

Veľmi často počúvam vetu „ale ja neviem kresliť“. Arteterapia nie je o vytváraní umeleckých diel. Je o pocite, prežitku a zážitku. Je možné spracovať ho prostredníctvom abstrakcie, ktorá kladie nulové nároky na výtvarné schopnosti. Na druhej strane, kto z nás ako malé dieťa nekreslil? Prečo deti kreslia? Preto, aby vytvorili majstrovské dielo, alebo majú z toho jednoducho radosť? arte 2.jpg Zdroj: archív Júlie Cingelovej

Myslíte si, že arteterapia bude stále populárnejšia?

  • V arteterapii vnímam obrovský potenciál. V posledej dobe pribúda čoraz viac ľudí vykonávajúcich arteterapiu a verím, že sa bude oveľa viac rozvíjať nielen arteterapeutická prax, ale aj samotný výskum v tejto oblasti.

Aké sú vaše plány do budúcnosti a ako by ste chceli ďalej rozvíjať svoju kariéru?

  • Aktuálne sa okrem arteterapie venujem aj terapii hrou. Naďalej by som sa rada rozvíjala v týchto oblastiach aj keď do budúcna je jedným z mojich cieľov absolvovať aj dlhodobý psychoterapeutický výcvik. S radosťou môžem povedať, že konečne pôsobím v naozaj skvelom centre poradenstva a prevencie, kde mi vytvorili priestor na realizáciu týchto činností. Jedného dňa by som veľmi rada založila aj vlastný arteterapeutický ateliér so zameraním na arteterapiu.

Aké zdroje alebo literatúru by ste odporučili ľuďom, ktorí sa chcú dozvedieť o arteterapii viac?

  • Bohužiaľ množstvo publikácií zameraných na arteterapiu v slovenskom, prípadne českom jazyku, je veľmi obmedzené. Z tých dostupných by som vyzdvihla určite knihy od: Kamily Ženatej, Jaroslavy Šickovej-Fabríci, Marian Liebmann.

Skvelou knihou je tiež kniha Arteterapeutické aktivity a mindfulness od Dawna D'Amico, Kresba ako nástroj poznania dieťaťa od Roseline Davidovej, Arteterapia v súvislostiach od Marie Lhotovej a Evžena Perouta a tiež je arteterapia spracovaná aj v jednej časti v knihe Terapia v špeciálnej pedagogike od Oldřicha Mullera.

V anglickom jazyku je možné nájsť veľmi veľa kníh o arteterapií. Ešte že žijeme v dobe internetu a môžeme použiť google na ich vyhľadanie (úsmev).

Júlia Cingelová

Vyštudovala špeciálnu pedagogiku na Univezite Komenského v Bratislave a momentálne študuje arteterapiu na Akademii Alternativa v Česku. Absolvovala ročný výcvik terapie hrou a filiálnej terapie a ďalšie kratšie vzdelávania. V súčasnosti pôsobí ako špeciálna pedagogička v Súkromnom centre poradenstva a prevencie v Púchove.


Súvisiaci článok
VIDEO: Najlepšia terapia pre pacienta je humor. V žilinskej nemocnici to vedia, zavítali tam klauni
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť