Štvrtok 19. 09. 2024 01:08:02 | Meniny má Konštantín

Prvý trolejbus v Rakúsko - Uhorsku začal premávať pred 120 rokmi vo Vysokých Tatrách

VYSOKÉ TATRY/ Omnibus, slovo dnes menej známe, sa v minulosti používalo v súvislosti s prvou verejnou dopravou. Či už to bola konská železnica pre verejnosť, prvé autobusy či električky, ľudia označovali túto dopravu jednotne. Takto nazývali aj prvý trolejbus v Rakúsko-Uhorsku. Bol ním omnibus vo Vysokých Tatrách, ktorého premávku spustili 2. augusta 1904 na trati Poprad - Veľká - Veľký Slavkov - Starý Smokovec.

TASR|2. august 2024|07:05:56

Zdroj: wikipedia.org

Súvisiaci článok
Prvá svetová vojna začala pred 110 rokmi. Na bojiskách zahynulo 70-tisíc Slovákov
Čítajte viac >

Od tejto, pre verejnú dopravu v monarchii významnej udalosti, uplynie v piatok 2. augusta 120 rokov.

Omnibus uviedol do prevádzky podnikateľ Viliam Krieger. "Do príchodu Košicko-Bohumínskej železnice bol transport osôb a tovaru do Tatier možný len s pomocou súkromných konských a volských povozov – fiakristov. Rozhodujúcim impulzom na rozvoj celého regiónu sa stala práve stavba železnice v rokoch 1869 až 1872. Neskôr na ňu koncom 19. storočia nadväzovali trate: Poprad – Kežmarok, Studený Potok – Tatranská Lomnica a ozubnicová železnica Štrba – Štrbské pleso," priblížil TASR kurátor Podtatranského múzea v Poprade Pavol Minarčák.

Príbeh omnibusu sa začal písať v čase, keď popradskí podnikatelia Viliam Krieger a Vincent Matejka dostali koncesiu na prevádzkovanie elektrobusovej dopravy z Popradu do Vysokých Tatier. "Platná koncesia bola na prevádzkovanie elektrobusu na tri letné sezóny od 1. júna do 15. októbra v rokoch 1904 až 1906. Podnikatelia mali eminentní záujem začať už 1. júna 1904, avšak drážďanská firma Stoll dodala vozidlá až v júli. Prevádzku tak spustili až 2. augusta 1904," spresnil Minarčák.

Trolejbus jazdil priemernou rýchlosťou 8 km/hod s maximálnou rýchlosťou 16 km/hod. Prašnú, hrboľatú trasu v dĺžke 13,8 km s prevýšením 324 metrov prekonal za 75 minút. Po trase Poprad - Veľká -Veľký Slávkov - Dolný Smokovec - Starý Smokovec jazdil päťkrát denne.

"Omnibus prestal premávať po letnej sezóne v roku 1906. Hlavným dôvodom bolo, že prevádzkovatelia Matejka a Krieger nepožiadali o predĺženie trojročnej koncesie, ktorá sa už končila. Stalo sa tak preto, lebo v tom čase už žiadali o vydanie koncesie na výstavbu a prevádzku Tatranskej železnice z Popradu do Starého Smokovca," objasnil kurátor.

Po ukončení prevádzky omnibusu si museli cestujúci počkať až do roku 1908, kedy bola spustená prevádzka Tatranskej železnice na úseku Poprad-Starý Smokovec. Jej výstavbu v roku 1907 začali tí istí podnikatelia, ktorí stáli za prevádzkou omnibusu – Krieger a Matejka. Tento krok sa označuje za začiatok dnešnej podoby Tatranskej železnice vo Vysokých Tatrách.

Históriu omnibusov, ako aj prvej železnice, mapuje Podtatranské múzeum v Poprade. Ako ozrejmila pre TASR jeho riaditeľka Zuzana Homolová, históriu súčasného Podtatranského múzea v Poprade začali v druhej polovici devätnásteho storočia písať dve, dnes už neexistujúce múzeá relatívne príbuzného zamerania. Karpatské múzeum v Poprade, založené Uhorským karpatským spolkom a Tatranské múzeum vo Veľkej, založené Veľčianskou muzeálnou spoločnosťou.

"Podtatranské múzeum v Poprade nadväzuje na ich historické poslanie i zbierkový fond. Je tretím najstarším múzeom na Slovenku. Stavebné jadro popradskej muzeálnej budovy, zapísanej v Štátnom zozname kultúrnych pamiatok Slovenskej republiky (NKP) sa v roku 2026 dožíva okrúhleho, 150. výročia," vysvetlila.

Historický medzník - 120. výročie vzniku prvej trolejbusovej linky na území Slovenska si pripomenú v októbri na medzinárodnej konferencii pod záštitou predsedu Prešovského samosprávneho kraja Milana Majerského pod názvom Historický prierez cestnou automobilovou dopravou v regióne Vysokých Tatier. "Pripravujeme ju s Klubom priateľov Popradu, o. z. Jedným z cieľov konferencie je objektívne odborne zhodnotiť zavedenie prvých prímestských trolejbusových liniek na svete v kontexte so vstupom nového fenoménu cestnej hromadnej dopravy do dopravného systému Vysokých Tatier," dodala pre TASR Homolová.


Súvisiaci článok
Chcel spoznať tajomstvá zeme aj oblohy. Uplynulo 300 rokov od narodenia Cypriána z Červeného Kláštora
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť