"Influenceri môžu poskytovať investičné rady a robiť reklamu konkrétnym produktom bez toho, aby za svoje odporúčania niesli právnu zodpovednosť. Z toho dôvodu dochádza často k propagácii neoverených alebo vysoko rizikových produktov," uviedol na konferencii Dávid Horváth zo spoločnosti Capital Markets.
Spoločnosť upozornila, že na sociálnych sieťach sa čoraz častejšie vyskytujú aj profily s digitálnymi avatarmi známych osobností alebo politikov, ktoré ponúkajú pochybné finančné inštrumenty či klamlivé informácie o rôznych trhových príležitostiach. Takéto reklamy sľubujú enormné zisky a zlepšenie životných podmienok bez akýchkoľvek skutočných základov, pričom úplne ignorujú riziká, používajú falošné profily a domény.
"O tom, o akú veľkú hrozbu ide, svedčia čísla z Veľkej Británie. Podľa nezávislého regulačného orgánu Financial Conduct Authority je čoraz viac mladých ľudí v krajine vo veku 18 až 29 rokov obeťou podvodov, pričom až 62 % z nich sleduje influencerov a 74 % z nich im aj dôveruje," podotkla spoločnosť.
Riešením by podľa Horvátha mohlo byť vytvorenie právnych mantinelov, ktoré by takýmto praktikám zabránili. Vyzdvihol však aj dôležitosť vzdelávania verejnosti v oblasti finančných produktov s cieľom lepšej finančnej gramotnosti.
Prípady takýchto podvodov sa podľa generálnej tajomníčky Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov Dariny Huttovej na Slovensku končia v slepej uličke. Zároveň dodala, že hoci Národná banka Slovenska má odbor ochrany práv finančného spotrebiteľa, jeho možnosti sú v tomto ohľade veľmi obmedzené.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť