Streda 15. 01. 2025 00:31:39 | Meniny má Dobroslav

TOP BIZNIS ZNAČKA ŽILINSKÉHO KRAJA: Miloš Gregor – GreMi KLIMU založil v prenajatej kancelárii pred 20 rokmi. Dnes patrí k špičke v ČR, aj na Slovensku

Miloš Gregor založil spoločnosť GreMi KLIMA pred dvadsiatimi rokmi. Zaoberá sa projektovaním a montážami kúrenia, klimatizácie a vzduchotechniky. Postupne sa vypracoval do slovenskej špičky v segmente, ale aj v Českej republike. Okrem toho už pôsobí na rakúskom a nemeckom trhu, ako súčasť nadnárodnej skupiny GREMI. V rámci projektu TOP biznis značka Žilinského kraja sme s ním hovorili o ceste na vrchol, začiatkoch v podnikaní, najväčších zákazkách, aj plánoch do budúcna. A mnohom inom.

Michal Filek|14. január 2025|09:32:50

Miloš Gregor. Zdroj: GreMi Klima

Súvisiaci článok
VIDEO Pavol Vitek z SOPK Žilina: „TOP biznis značka je výborný projekt. Taký naše firmy potrebujú!“
Čítajte viac >

Spoločnosť GreMi KLIMA ste založili pred dvadsiatimi rokmi, tesne po absolvovaní vysokej školy. Prečo ste sa tak rozhodli?

  • Prvý zámer bol v tom, že som sa chcel realizovať. Po skončení vysokej školy som mal za rok a pol dve zamestnania. Bohužiaľ, ani jedno nesplnilo moje očakávania. Skrátka, nenaplnila sa moja predstava o tom, čo som chcel robiť. Rozhodol som sa preto, že skúsim niečo urobiť sám. A ak sa to podarí, bude to super. No ak nie, tak aspoň budem vedieť, na koho mám byť nahnevaný. Takže to moje rozhodnutie vyplynulo najmä z túžby po sebarealizácii. Chcel som robiť veci podľa seba tak, ako som si ich prestavoval, že by mali fungovať.

Na začiatok treba mať počiatočný kapitál. Z akého bodu ste začínali?

  • Začínal som naozaj od nuly. Prenajal som si jednu kanceláriu, známy mi dal stôl a fax, notebook som si kúpil a tak som začal kresliť prvé projekty. Po čase sa na mňa začali zákazníci obracať, či by som im aj nenamontoval to, čo sme im nakreslili. Pridali sa už ku mne, ako zamestnanci, aj dvaja bývalí spolužiaci. Vyslyšali sme priane zákazníkov, a po prvom polroku činnosti sme ako prvú namontovali malú klimatizácie. Pokračovali sme malou vzduchotechnikou do kuchyne a postupne sa to nabaľovalo.

Čo tie financie? Mali ste počiatočný kapitál na rozbeh?

  • Počiatočný kapitál som mal minimálny. Vtedy bola iná doba. Dalo sa začať omnoho jednoduchšie, ako je to teraz. Dnes firmy, dodávatelia klimatizácií, vyžadujú kredit a bankové záruky. Myslím si, že keby som začínal dnes, už by sa mi to bez vstupného kapitálu nepodarilo. Vtedy to išlo, bolo to jednoduchšie.

Čo ste vyštudovali? Pracujete vo svojom odbore?

  • Študoval som na Žilinskej univerzite Techniku prostredia so zameraním na vzduchotechniku a vykurovanie. Takže som začal podnikať vo svojom odbore. Necelé dva roky som bol tiež zamestnaný v tomto odbore a chcel som v tom pokračovať. Som strojár, mám strednú strojnícku školu, aj na vysokej škole som študoval strojarinu, pričom som sa posledné dva roky špecializoval na vykurovanie a vzduchotechniku. Kryje sa to so všetkým, čo vo firme robíme. Naša práca je o strojarine, o spracovaní plechových dielov.

Mali ste v začiatkoch šťastie v tom, že sa vám podarilo využiť dieru na trhu?

  • Určite nie. Žiadna vtedy totiž nebola. Keď som povedal bratovi, že idem v Žiline založiť takúto firmu, tak mi okamžite vymenoval ďalších sedem spoločností na vzduchotechniku, ktoré tu už existovali. Povedal mi, že tu už nie je šanca sa presadiť. Napriek tomu sa mi to podarilo, a aj väčšina tých firiem stále funguje. Žilina je silný región práve na vykurovanie a vzduchotechniku. Firmy sú kvalitné a aj po dvadsiatich rokoch väčšina existuje a darí sa im.

Čím sa teda vaša spoločnosť zaoberá? Bolo to tak hneď od začiatku?

  • Pred dvadsiatimi rokmi som založil firmu GreMi KLIMA. Postupne sme sa rozrástli a dnes je to už celá skupina firiem, ktoré pôsobia pod značkou GREMI. Sú v tom firmy, ktoré inštalujú a ďalšie firmy na to vyrábajú produkty. Každá naša expanzia je za týmto cieľom. Buď posilniť montážne kapacity, alebo posilniť výrobné kapacity. Aby sme mali na trhu konkurenčnú výhodu, alebo aby sme tie komponenty, ktoré nám nevyhovujú od konkurenčných výrobcov, vedeli dodať v požadovanej kvalite a termínoch.

Televizia ta3-nove vysielacie priestory.jpg TA3 - nové vysielacie priestory. Zdroj: GreMi Klima

Ak teda potrebujem vzduchotechniku do svojho objektu a prídem za vami ako zákazník, čo bude nasledovať?

  • Sú dve možnosti. Buď príde zákazník, ktorý má doma teplo a chce klimatizáciu. Nemá projekt, poradcu, ani stavebnú firmu. Vyberie si nás, pošle e-mail, alebo zavolá. Najprv ideme na obhliadku, spravíme mu zjednodušený návrh a cenovú ponuku. Keď ho to zaujme, urobíme realizačný projekt, namontujeme a odovzdáme. Druhý spôsob je, že príde za nami investor, ktorý si dal urobiť projektovú dokumentáciu a vyhlási tender. Dodávateľ nás osloví, aby sme mu urobili cenovú ponuku na vzduchotechniku, alebo si vyberá priamo developer. V globále sa dá povedať, že ide o riešenie prostredia, v ktorom človek v budove žije. Od vykurovania, až po chladenie. Cez vetranie, alebo odprašovanie priemyselných budov od dymu, pilín, a podobne.

Je ťažké presadiť sa v tomto segmente na trhu?

  • Je to ťažké, ale je to pre nás dnes omnoho jednoduchšie, ako to bolo v skôr. Tým, že sme veľká spoločnosť a ľudia vedia, že robíme robotu kvalitne, zákazníci sa k nám radi vracajú. Na druhej strane množstvo práce, ktorú máme, kopíruje stav v slovenskom stavebníctve a celej ekonomiky. Ak v prvom polroku tohto roku bol pokles v stavebníctve, tak aj keď sme dobrí a zákazníci si nás radi vyberajú, tak sme mali menej práce aj my.

Čo považujete za svoju najväčšiu konkurenčnú výhodu?

  • Naša konkurenčná výhoda, ako ju ja vnímam je, že dokážeme byť zákazníkom blízko. Práve preto máme pobočky po celom Slovensku, aj po celých Čechách. Chceme, aby bol náš servis dostupný pre zákazníkov, aby sme k nim mali blízko, aby komunikácia fungovala rýchlejšie. Na druhej strane šetríme náklady na cestovanie a ubytovanie pre našich ľudí. Dobrých ľudí na trhu je dnes málo. Posielať ich na týždňovky cez pol Slovenska sa už nedá. Takto to už dnes nefunguje, a preto máme pobočky po celom Slovensku. Aj keď sú to pre nás náklady naviac, pretože všade musíme držať kancelárie, administratívu. Takže naša najväčšia výhoda je blízkosť k zákazníkom. Či už je to v rámci našich služieb a našich ľudí, ale platí to aj naopak. Zákazníci majú odozvu rýchlejšiu a kontakt s nimi je osobnejší.

Začiatky spoločnosti sú viazané k Žiline. Postupne ste sa však rozrástli do celého Slovenska, ba aj do ČR. Čo vás k tomu viedlo? Chystáte expanziu aj na ďalšie svetové trhy?

  • Trhový podiel na Slovensku sme už mali dosť veľký. Nadobudnuté know-how sme chceli využiť aj ďalej. S Čechmi máme jazykovú blízkosť, aj blízkosť mentality. Prirodzene to teda bola pre nás prvá voľba, ako pre väčšinu slovenských firiem. Na Slovensku nám trvalo 15 rokov dostať sa do prvej trojky firiem. V ČR, tým, že sme mali know-how a kúpili sme konkurenčnú firmu, sme sa do prvej trojky dostali v priebehu piatich rokov. To, čo sme sa na Slovensku naučili, sa snažíme aplikovať aj za hranicami. Tento rok sme urobili firmu aj v Rakúsku a do konca roka vznikne zastúpenie aj v Nemecku.

GreMiKLIMA-Aerope_nova_firma_GREMI_skupina copy.jpg Zdroj: GreMi Klima

Akou veľkou skupinou už ste?

  • Aktuálne máme 372 vlastných zamestnancov a robí pre nás externe okolo 400 živnostníkov. Takže dohromady je to od 700 do 800 ľudí. Čo sa týka obratu, tak za minulý rok to bolo 73 miliónov eur.

Aké najvýznamnejšie stavby sa vám podarilo zrealizovať?

  • Čo sa týka vzduchotechniky, tak asi najväčší projekt, ktorý sme robili, bol pre Jaguár Land Rover v Nitre. Tam sme robili zvarovňu, administratívnu budovu a ďalšie menšie budovy. Potom sme robili vzduchotechniku pre zvarovňu SUV vo Volkswagene. Dnes pracujeme na asi najväčšom projekte, ktorým je Volvo v Košiciach. Čo sa týka odsávania a odprašovania, robili sme veľký filter, s výkonom cca 200-tisíc m3 za hodinu, pre Brembo automotive Ostrave. Je to firma, ktorá vyrába brzdové kotúče a strmene. Keďže boli spokojní, tak nás presvedčili, aby sme im rovnaké zariadenie dodali aj do Mexika. Urobili sme špeciálnu linku na drvenie a triedenie autovrakov v Metalšrote na Morave. No a pokiaľ ide o tretí okruh našej činnosti, ktorou sú rekonštrukcie horúcovodov, tak práve takúto rekonštrukciu realizujeme v Humennom na asi 11 km rozvodov.

01 - BIW Projekt Jaguar  Land-Rover_MG_8375.jpg Projekt Jaguár Land Rover. Zdroj: GreMi Klima

Inšpirujete sa aj nejakými zahraničnými trendami?

  • Snažíme sa držať toho, čo nám funguje doma. Sú to všetko projektové veci, kde sa opakuje naše projektové riadenie. Od obchodu, cez cenovú ponuku, zmluvu, realizáciu, až po servis. Ale, samozrejme, jednotlivé produkty sa líšia. Naše know-how si držíme, ale vždy sa vieme niečo naučiť. Napríklad v Rakúsku sa veľmi dbá na finančnú stabilitu a veľkosť firmy. Tu na Slovensku je rozhodujúca cena. Tam musí mať firma zázemie, meno, históriu. V Nemecku ešte viac. Toto bola pre mňa veľká škola.

Metalsrot Tlumacov CR.jpg Projekt Metalsoft, Tlumačov, ČR. Zroj: GreMi Klima

Akých ľudí si vyberáte do tímu? Čo musí váš zamestnanec spĺňať?

  • V prvom rade musí byť lojálny a musí doťahovať veci do konca. Je veľa projektov, ktoré sa aj nám nevydarili, ale nie je taký projekt, ktorý by sme nedotiahli do konca tak, aby sme si so zákazníkom nepodali ruky a nerozišli sa v dobrom. Aj keď sme na niektorých aj prerobili. Dbáme na to, aby sme si nepokazili na trhu renomé. Dnes je ľudí na trhu málo. Využívame všetky kanály, ktoré na trhu sú: internet, personálne agentúry. Tým, že stále rastieme a expandujeme, ľudí potrebujeme stále viac. Najviac potrebujeme technikov. Hľadáme ľudí, ktorí majú technické myslenie a chuť sa niečo učiť. Vieme ho naučiť robiť rozpočty, projektovať, riadiť stavbu. Je to o tom, aby mal technické myslenie a chcel sa to naučiť.

Aké finančné ohodnotenie ponúkate?

  • Pred niekoľkými rokmi sme mali štatistiky, aké sú platy v regióne na podobných pozíciách. Ale u nás je to veľmi individuálne. Máme nastavený motivačný systém, ktorý sa vyvíja. Je to o hľadaní správneho odmeňovania. Viackrát sme ho už menili, podľa situácie na trhu.

Viete aj oddychovať? Aké máte záľuby?

  • Času na záľuby nie je až tak veľa. Všetok voľný čas sa snažím venovať rodine. Manželke a dcéram. V lete veľa bicyklujeme. Raz za týždeň si zahrám futbal. V zime s deťmi lyžujeme.

Aké je vaše motto?

  • Doťahovať veci do konca tak, aby boli funkčné a zákazník bol spokojný.

Aké oslavy chystáte pri príležitosti 20. výročia firmy?

  • Začiatkom septembra sme mali pre zamestnancov väčší teambuilding v Bobrovci pri Liptovskej Mare. Na jar by sme chceli pre partnerov urobiť spoločenskú akciu, aby sme im poďakovali za spoluprácu a dôveru, ktorú nám dávajú.

Spolocna-fotka-teambuilding2024.jpg Tamebuilding. Zdroj: GreMi Klima

Aké máte ambície a plány?

  • Všetko bude záležať od toho, ako sa bude vyvíjať situácia na stavebnom trhu. Ak je útlm v stavebníctve, tak môžeme byť akokoľvek dobrí, pocítime to aj my. Pre nás je výzva v tom, aby sme boli flexibilní a dokázali zvládať sínusoidy. Kedysi trvali 10 rokov, dnes už je to každé dva roky. Firma musí byť flexibilná, aby si zarobila v čase, kedy je práce dosť aj na dobu, kedy jej bude menej. Aby dokázala kontinuálne rásť. Rast je nutnosť. Pre mňa je najväčšia výzva nastaviť skupinu tak, aby bola flexibilná. Určite chceme ísť do zahraničia. Máme produkty, ktoré nemôžu fungovať len na území ČR a SR. Sú to produkty nastavené minimálne na Európu, najmä systémy na chladenie a odsávanie.

Súvisiaci článok
Spúšťame 2.ročník ankety TOP BIZNIS ZNAČKA Žilinského kraja. Nominujte firmu, ktorá si titul zaslúži
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť