Na pondelkovej tlačovej konferencii to povedal minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).
"Dúfam a verím, že toto verejné obstarávanie prebehne hladko, a teda v zákonných lehotách, a nebude predmetom mnohých odvolávaní a blokovaní, ako to často na Slovensku vidíme," povedal Ráž. Na stavbu je vydané osvedčenie o strategickej investícii. Minister verí, že zákon pomôže tomuto verejného obstarávaniu, následne aj majetkovo-právnemu vysporiadaniu a povoľovacím procesom. Podľa informácií zverejnených vo vestníku verejného obstarávania by mala výstavba trvať sedem rokov.
Podľa generálneho riaditeľa NDS Filipa Macháčka sa vyhlásením verejného obstarávania dokončenie diaľnice do Košíc pohlo o významný krok dopredu. "Národná diaľničná spoločnosť nastavila procesy tak, aby sme sa dokázali vysporiadať hádam so všetkým, čo pripraví proces verejného obstarávania, a že sa nám podarí tento úsek dostať do života," uviedol Macháček.
Úsek Turany - Hubová považuje šéf diaľničiarov za mimoriadne významný pri prepojení východu a západu Slovenska. "Keď sa podarí tento úsek dokončiť a bude diaľnica medzi Bratislavou a Košicami spojená, tak si odľahčíme aj Donovaly, Čertovicu, takisto južnú trasu," dodal Macháček.
Pri výstavbe chýbajúceho, približne 14-kilometrového (km) úseku sa ráta s dvomi tunelmi s celkovou dĺžkou takmer 8,5 km. Predpokladaná hodnota zákazky je 1,473 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty. Víťazný uchádzač má podľa rezortu dopravy zabezpečiť kompletnú výstavbu úsekov vrátane oboch tunelov, 11 mostných objektov, dvoch križovatiek a nového strediska správy a údržby diaľnic, ktoré bude tento úsek diaľnice D1 udržiavať.
Starostovia a obyvatelia blízkych obcí sú proti
Podľa informácií, ktoré získala televízia TA3, štátu už začal dokonca aj s výkupom pozemkov.
Obyvatelia a starostovia blízkych obcí však nesúhlasia s tunelovým variantom diaľnice. Sú striktne proti vybudovaniu tunela Korbeľka a žiadajú, aby bol realizovaný povrchový variant.
Pre TA 3 to ozrejmil starosta Krpelian Martin Šesták.
Podľa jeho vyjadrenia budú robiť všetky zákonné kroky k tomu, aby sa medzi Hubovou a Turanmi realizoval povrchový variant diaľnice, ktorý je, podľa neho, racionálnejší z viacerých dôvodov.
Tým zásadným argumentom odporcov tunela je strach o zásoby podzemnej vody, ktorú využívajú obyvatelia obcí. Boja sa, že voda po vybudovaní tunela zmizne.
Ďalší dôvodom v prospech povrchového variantu je, že by to bolo výrazne lacnejšie. Ušetrili by sa tak verejné financie. No a do tretice sa obyvatelia obávajú o znížený životný komfort.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť