Minister dopravy Jozef Ráž oznámil túto informáciu na tlačovej konferencii 24. januára 2024, kedy prebehlo spoločné rokovanie s vedením Prešovského samosprávneho kraja (ďalej len PSK) a tiež poklepanie základného kameňa 10 km dlhého obchvatu mesta Sabinov. Rýchlostná cesta R4 je súčasťou TEN-T siete a dôležitej medzinárodnej trasy Via Carpatia. Na dobudovanie úsekov na území SR upozorňuje PSK dlhodobo aj vzhľadom na nadnárodný význam tejto trasy.
Podľa informácií ministra dopravy finančné prostriedky z EÚ získalo Slovensko v silnej konkurencii stovky projektov ako druhé najúspešnejšie čo do výšky predschválenej podpory. Zdroje boli pridelené v rámci nástroja na prepájanie Európy z európskych zdrojov CEF.
„Je to veľká vec pre Slovensko a veľká vec pre Prešovský kraj, lebo okrem toho, že je to tepna, ktorá spája naprieč krajinami Európskej únie, tak to výrazne pomôže aj obyvateľom tohto regiónu a tohto mesta. Je to významný počin , ktorý nám umožní v reálnom čase dobudovať TEN-T tepnu, tzv. Via Carpatie,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž po bilaterálnom rokovaní na úrade PSK.
Počas stretnutia s predsedom PSK Milanom Majerským potvrdil tieto informácie prostredníctvom videohorovu aj Herald Ruijters z Generálneho riaditeľstva pre mobilitu a dopravu v Európskej komisii.
„O pridelení grantu rozhodla včera v Bruseli Komisia CEF pre cestný projekt v prešovskom regióne smerom k poľskej hranici. Myslím si, že je to významné rozhodnutie pre región, ktoré umožní spojenie medzi severom a juhom Európy. Dúfame, že príspevok vo výške 69 miliónov eur umožní rýchlejší rozvoj regiónu,“ uviedol H. Ruijters.
Celý ťah R4 na území Slovenska je dôležitým koridorom európskeho významu, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie. Celkovo ide o 10 úsekov na celej stavbe, z čoho je jeden postavený (obchvat mesta Prešov I. etapa) a druhý je vo výstavbe (obchvat mesta Prešov II. etapa) a ďalších osem úsekov je v prípravnej fáze.
„Je to cesta, po ktorej sme volali dlhé roky a dnes sa napĺňa ďalší z míľnikov tejto významnej cestnej komunikácie. Severný obchvat a projektová dokumentácia, ktorá bude hradená z CEF-u je finančná čiastka, ku ktorej by sme sa len tak ľahko nevedeli dostať. Navyše je to pre nás kľúčová investícia, lebo vieme, že to privedie nielen ľudí do kraja za cestovným ruchom, ale aj investorov, ktorí dajú ľuďom prácu. Ďakujeme za to,“ uviedol na tlačovej konferencii predseda PSK Milan Majerský.
Národná diaľničná spoločnosť v júni minulého roka podpísala zmluvu s víťazným uchádzačom verejného obstarávania na výstavbu druhej etapy úseku R4 Prešov - severný obchvat. Zhotoviteľom je konzorcium na čele so spoločnosťou Eurovia SK, ktoré uspelo vo verejnej súťaži s cenovou ponukou 337,74 milióna eur bez DPH. Stavba, s realizáciou ktorej sa začalo vlani v septembri, je financovaná zo štátneho rozpočtu a čiastočne z európskeho programu CEF. Termín na dokončenie výstavby je posledný kvartál roka 2027.
Nástroj na prepájanie Európy – doprava CEF slúži na financovanie výstavby a modernizácie transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Je riadený priamo Európskou komisiou, resp. Európskou výkonnou agentúrou pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie (CINEA).
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť