Program Trenéři ve škole bol pilotne overený v roku 2019 na štyroch základných školách v Prahe. Po úspešnom rozbehnutí projektu v Českej republike naň v roku 2021 nadviazal Úrad vlády Slovenskej republiky. Cieľom projektu Tréneri v škole je skvalitniť a zatraktívniť hodiny telesnej výchovy na základných školách, budovať pozitívny vzťah detí k športu a tým zlepšiť ich fyzické aj mentálne zdravie.
Každý školský rok plánujú koordinátori projektu rozšíriť program o ďalších 30 - 80 škôl po celom Slovensku. Prihlásiť sa môže každá škola z mesta, či dediny. O jej výbere zväčša rozhoduje to, či sa v jej blízkosti nachádza úspešne vyškolený tréner. Každá škola, ktorá bude vybraná do programu získa športové pomôcky pre prvý stupeň ZŠ.
Cieľom projektu je skvalitniť a zatraktívniť hodiny telesnej výchovy. Zdroj: Facebook Tréneri v škole.
Momentálne je do programu zapojených 227 škôl, z toho 918 tried. Na Slovensku je vyškolených 180 trénerov, ktorí sa na školách 1-krát do týždňa venujú približne 21 000 deťom.
Základný princíp spočíva v tom, že dieťa nie je tlačené do jedného konkrétneho športu. Naopak, dôraz sa kladie na voľnosť, a teda každý si vyberie to, čo sa mu najviac páči. Zámerom je rozhýbať všetky deti hravou formou. Kľúčová je tiež spolupráca s učiteľkami a učiteľmi, ktorí sú čo najviac zapájaní do samotných hier i cvičení.
Dajme deťom šancu a podporme ich trpezlivosť
Metodická príručka Tréneri v škole hovorí o väčšej samostatnosti a sebaregulácii detí: "Deti potrebujú športovať aj bez účasti dospelých. Mali by sa učiť sami sa dohovoriť, že si pôjdu niečo zahrať, vybrať si, čo si zahrajú, rozdeliť sa do družstiev a tiež sa na ihrisku počas hry dohovoriť na dodržiavaní pravidiel. Je toho síce pomerne dosť, ale dá sa to zvládnuť."
Na lekciách telesnej výchovy majú tréneri jedinečnú príležitosť pomáhať deťom s týmito schopnosťami. Koncept nazvali Tréneri v škole Ihrisko navyše. Čo to znamená? Ak lekciu vedú tréner a učiteľka spoločne, rozdelia deti počas hlavnej časti hodiny do troch skupín porovnateľného počtu členov.
Prvá skupina, opakuje predchádzajúce cvičenia alebo zjednodušuje pohybovú aktivitu, ktorú vedie učiteľka. Môže sa sama zapojiť do činnosti s deťmi, čo napomáha vzájomnému poznávaniu a sociálnemu zblíženiu detí s učiteľkou.
V druhej skupine sa deti vedené trénerom učia nové zručnosti. Prácou odborníkov je aj zaistiť bezpečnosť žiakov pri vykonávaní nových pohybových aktivít.
Tretia skupina vykonáva činnosť samostatne.
Koncept vedenia hodiny telesnej výchovy s názvom Ihrisko navyše. Zdroj: Facebook Tréneri v škole.
"Samozrejme, že deťom tréner pomôže, ale deti sa postupne učia samostatne rozhodovať o tom, akú hru si zahrajú, kto s kým bude v družstve a nakoniec sa musia spoločne dohovoriť na ihrisku počas priebehu hry. Máme vyskúšané, že to funguje. A každou hodinou sa to samozrejme zlepšuje. Aj deti v prvej triede to postupne zvládnu. Dajme im šancu a podporme ich trpezlivosťou. Nečakajme rýchlo zázraky," dodávajú autori metodickej príručky Tréneri v škole.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť