Streda 25. 12. 2024 14:56:07

Košický veterán Chevy absolvoval preteky 500 km slovenských FIVA World Rally Slovakia 2024

KOŠICE/ Už druhýkrát sa posádka Slovenského technického múzea zúčastnila pretekov 500 km slovenských FIVA World Rally Slovakia 2024. Súťaž absolvovali na Chevrolete Master De Luxe z roku 1940, múzejníkmi familiárne nazývanom Chevy. Rally, ktorá sa konala za účasti prezidenta Medzinárodnej federácie historických vozidiel FIVA Tidda Brestersa a prezidenta Združenia zberateľov historických vozidiel Juraja Porázika absolvovala vyše stovka účastníkov z 18 krajín.

Natália Novotná|8. jún 2024|16:00:07


Súvisiaci článok
Historické vozidlá budú brázdiť ulice v okolí Piešťan
Čítajte viac >

Auto s príbehom

Chevrolete Master De Luxe nie je obyčajným veteránom. Je to auto s príbehom. Do Európy bol privezený v roku 1942 a používal sa v diplomatických službách. Vyrobený bol na zákazku pre šľachtickú rodinu Grimaldiovcov. V 80-tych rokoch bol privezený do Čiech, vystriedal viacerých súkromných zberateľov, až sa dostal do rúk súkromného zberateľa na Slovensku, ktorý bol aj jedným z iniciátorov založenia dvoch expozícií cestnej dopravy v Múzeu letectva v Košiciach. V roku 2012 nadobudlo múzeum auto do svojho zbierkového fondu.

„Každé historické vozidlo, ktoré jazdí v cestnej premávke spĺňa všetky náležitosti, ako všetky ostatné vozidlá. Chevrolet sme dávali atestovať nanovo, v roku 2023 sa robila špeciálna technická kontrola. Robí sa v inom nastavení, ako pre bežné súčasné vozidlá. Veľmi dôležité pre získanie atestu pre historické vozidlá je to, že špeciálna komisia potvrdzuje originalitu a autenticitu auta. To znamená, že bolo skontrolované, či od roku jeho výroby je väčšina systémov a súčiastok auta originálnych. A ak sú nahradené, tak či sú nahradené adekvátnymi náhradami, autentickými a originálnymi,“ rozpráva generálna riaditeľka Slovenského technického múzea Zuzana Šullová .

„Tento ročník pretekov 500 km slovenských bol výnimočný, pretože sa konal ako FIVA World Rally Slovakia 2024 pod záštitou medzinárodnej organizácie FIVA. Dá sa povedať, že takou predpremiérou bol minuloročný ročník 500 km slovenských, ktorého sme sa už zúčastnili aj my,“ vraví Zuzana Šullová. Spomína aj minulý ročník, ktorý nedopadol najlepšie, lebo múzejníci kvôli technickému problému prešli len necelé dve etapy.

„Tento rok sa nám podarilo dôjsť z Košíc až do Bratislavy, absolvovali sme štyri z piatich etáp. Tú poslednú v Bratislave sme už nerealizovali, pretože sme mali problém s brzdami. Je to náročná etapa na Pezinskú Babu, nechceli sme riskovať kvôli tomu, že jazdíme na zbierkovom predmete a nároky na nás sú oveľa vyššie ako na ostatných účastníkov, ktorí jazdia väčšinou na vlastných autách. My sme boli jediná múzejná posádka, . jediné auto patriace štátnej fondovej inštitúcii. Dávame si preto oveľa väčší pozor a aj príprava je pre nás oveľa náročnejšia, musíme dodržať celú legislatívu, ktorá sa týka kultúrneho dedičstva.“

Z Košíc do Veľkej Bary a späť, potom cez Tatry do Bratislavy

Na preteky sa prihlásilo 104 historických áut, z toho 78 oldtimerov, vyše dvadsať bolo youngtimerov, čo sú mladšie autíčka. „Náš Chevrolet Master De Luxe vyrobený v roku 1940 patrí medzi oldtimery. Väčšina účastníkov prišla z Bratislavy do Košíc autovlakom. Preteky sa začali v nedeľu 26. 5. príjazdom autovlaku, posádky sa zoradili v novom múzeu historických vozidiel v Košiciach na Rampovej ulici, kde symbolicky popriali múzeu všetko dobré, aby sa mohlo čoskoro otvoriť aj pre širokú verejnosť. Štart prvej etapy pretekov bol v pondelok na košickej Hlavnej ulici a trasa smerovala do Veľkej Bary. Ozvláštením etapy bola jazda zručnosti. Popoludní sme sa opäť vrátili do Košíc,“ hovorí riaditeľka a pokračuje v rozprávaní.

„Druhá etapa pokračovala v utorok. Trasa bola veľmi náročná, viedla cez Smolník, Úhornú, Pačanský kopec. Zastávka bola v kaštieli Betliari a pokračovalo sa znovu cez náročnú trasu, cez Ostrú skalu až do Vysokých Tatier, cieľ bol v Tatranskej Lomnici. Práve tá časť Úhorná - Pačanský kopec bola veľkou skúškou, pretože ani s moderným autom tam nie je jednoduché jazdiť, takže viacerí si odskúšali nielen technický stav vozidla, ale aj svoju šoférsku zručnosť.“

V stredu sa začala tretia etapa v Tatranskej Lomnici cez Turčianske Teplice, štvrtá štartovala z Bojníc, prestávka bola v Pezinku a etapa končila v noci prejazdom cez bratislavský hrad na Hviezdoslavovom námestie v Bratislave. V piatok 31. mája sa uskutočnila posledná, piata etapa, ktorá viedla z Hviezdoslavovho námestia na Pezinskú Babu a odtiaľ späť do Bratislavy na Hviezdoslavovo námestie a končila výnimočnou jazdou elegancie v pešej zóne Bratislavy.

Historicky prvé havarijné poistenie múzejného historického vozidla

„Tohto roku sa podarilo historicky prvýkrát toto vozidlo poistiť aj havarijne, čo je na Slovensku veľký problém, pretože historické autá autá na Slovensku majú väčšinou len povinné zmluvné poistenie a poisťovne odmietajú poistiť historické vozidlá aj havarijne. Nám sa to tohto roku podarilo, stálo nás to veľa úsilia a polročné vyjednávanie. Vďaka kolegom z Národného technického múzea v Prahe, ktorí takéto situácie tiež riešili, sme auto poistili havarijne aj my v poisťovni v Čechách, takže na rally mal náš Chevy aj havarijnú poistku, čo je rarita.“

STM je jediným múzeom, ktoré zapojilo zbierkový predmet ako aktívneho účastníka do rally

Na Slovensku je veľmi silno zakorenená láska k historickému automobilizmu, koná sa tu množstvo pravidelných prehliadok historických vozidiel.

„Pre nás je účasť na takýchto pretekoch obrovskou výzvou, pretože na Slovensku sme jediným múzeom, ktoré zapojilo zbierkový predmet ako aktívneho účastníka do nejakej rally. Účasťou na týchto pretekoch propagujeme najmä to, že aj naše múzeum ako štátna inštitúcia uchováva v zbierkovom fonde množstvo artefaktov dokumentujúcich vývoj cestnej dopravy. V našom zbierkovom fonde aktuálne uchovávané 57 automobilov, časť z nich prezentujeme v STM-Múzeu dopravy v Bratislave v našej pobočke a časť z nich je vystavená v STM-M múzeu letectva v Košiciach,“ vysvetľuje Zuzana Šullová.

Dodáva, že sa už dlhé roky v múzeu snažia časť z týchto vozidiel udržiavať v prevádzkyschopnom stave, V mnohých prípadoch pre technické zbierkové predmety je prínosnejšie ich prevádzkovanie – ich používanie na pôvodný účel, degradujú vtedy omnoho pomalšie. Vyše desaťročie s vybranými automobilmi múzeum príležitostne jazdilo počas noci múzeí alebo ich staticky prezentovalo počas košickej Cassovia Retro. Košičania tak mohli v uliciach mesta zažiť Citroen CV 11, policajnú verziu Moskviča zo 60-tych rokov, alebo Ford T Coupe z roku 1918.

Veľkým cieľom bolo zapojiť tieto autá do aktívnej účasti na 500 km slovenských. Prezentovať historické vozidlá v legendárnej rally, spoločne so stovkou iných automobilov má výnimočnú pridanú hodnotu.

Dali si symbolický darček k narodeninám Múzea dopravy

Chevrolete Master De Luxe najazdil počas týchto pretekov 740 km, čo je úžasný výkon nielen pre vozidlo, ktoré má 80 rokov, ale je to výkon aj pre jeho šoféra. Tým bol Miroslav Kollár, ktorý dlhoročne pôsobil na pozícii kustóda historických vozidiel múzea a konzervátora a reštaurátora.

„Druhým členom posádky, navigátorom som bola ja. V tretej a štvrtej etape ma v navigovaní vystriedal námestník pre odborné činnosti Marián Majerník a vyskúšal si to aj kurátor zbierky strojárstva Erik Benko. Štvrtým členom posádky bol náš kolega výtvarník Aleš Marenčík, ktorý celé preteky natáčal a robil fotografie,“ predstavila riaditeľka posádku. “Mimoriadne dôležitým členom tímu bol Julo Cako, kustód a reštaurátor kolekcie historických vozidiel Slovenského technického múzea, ktorý Chevyho na náročné preteky technicky pripravil,” dodáva.

Teší sa, že tento rok pre múzeum dopadol skvelo, pretože si splnili, čo chceli. „Vozidlo prešlo po vlastnej osi až do Bratislavy. Našim cieľom bolo prejsť celú trasu pretekov a zaparkovať v našej pobočke v Múzeu dopravy v Bratislave. Týmto sme si dali symbolický darček, pretože tohto roku má táto pobočka 25. výročie svojho vzniku. V kontexte s tým, bolo našíim cieľom Chevrolet so statusom úspešného účastníka pretekov vystaviť v Múzeu dopravy, čo sa aj stalo. Od 1. júna je už vystavené a v Bratislave ostane počas celej letnej sezóny, potom sa vráti do Košíc,“ usmieva sa Zuzana Šullová.

Na pretekoch predstavili aj ďalší unikát

Múzeum na pretekoch okrem Chevroletu prezentovalo aj jeden statický exponát, unikátny automobil Tatra 603 MB. „Toto vozidlo je jediné na svete, ide o prototyp, ktorý bol vyrobený v 60-tych rokoch v bratislavskom závode Tatry. Ide o vývojový prototyp, ktorý konštruovali na Mlynských Nivách. Minibus bol účelovo vyvíjaný ako malý autobus pre trinásť cestujúcich.“

Na renováciu jedinečnej Pragy Golden zatiaľ nie sú peniaze

„Naším cieľom do budúcna je prezentovať na takýchto významných, exkluzívnych rally historických vozidiel autá z Československa. V našom zbierkovom fonde máme veľký unikát, Pragu Golden, ktorú by sme radi predviedli v cestnej premávke, zatiaľ čaká na renováciu. Aj keď sa uchádzame u nášho zriaďovateľa Ministerstva kultúry SR o financie od roku 2019, zatiaľ sa prostriedky na tak náročné, 3 - 4 roky trvajúce reštaurovanie vozidla nenašli,“ uzatvára riaditeľka.

5.jpg Zdroj: archív STM

3.jpg Zdroj: archív STM

2.jpg Zdroj: archív STM

4.jpg Zdroj: archív STM

9.jpg Zdroj: archív STM

1.jpg Zdroj: archív STM

7.jpg Zdroj: archív STM

8.jpg Zdroj: archív STM

6.jpg Zdroj: archív STM


Súvisiaci článok
Medveď je definitívne na úrovni zemetrasenia a terorizmu. Prezidentka podpísala zákon
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť