Streda 02. 10. 2024 17:12:13 | Meniny má Levoslav

Obyvatelia Svitu môžu raz mesačne využiť bezplatnú mediačnú poradňu

SVIT/Bezplatnú mediačnú poradňu vo Svite môžu záujemcovia využiť vždy prvý utorok v mesiaci v priestoroch Mestského úradu vo Svite. Mediátori každému ochotne poradia ako postupovať pri riešení právneho alebo osobného problému. Zdroj: Svit.sk.

Lenka Ménová|6. september 2024|15:00:06

Zdroj: Ilustračné foto, Freepik.com

Súvisiaci článok
Opäť bomby na školách. Hlásenie dostali viaceré školy aj dnes!
Čítajte viac >

Mesto Svit v spolupráci s Mediačným centrom Poprad otvorilo bezplatnú mediačnú poradňu ešte v roku 2022. Účelom mediačnej poradne je poskytnúť obyvateľom mesta bezplatnú pomoc pri riešení sporov, konfliktov vzniknutých pri susedských nedorozumeniach, pri vysporiadaní vlastníckych práv, v rámci rodinných sporov, pri obchodných, pracovnoprávnych sporoch a pod.

Spory, ktoré možno riešiť mediáciou sú napríklad susedské spory (obťažovanie hlukom, prachom, dymom, odpadmi, zvieratami), konflikty občanov so susediacimi inštitúciami, reštauráciami, dopravcami, rodinno-právne spory (úprava vzájomných rodičovských práv, výživne, bezpodielové spoluvlastníctvo, generačné nedorozumenia), obchodné záväzkové spory (vzťahy medzi podnikateľmi), environmentálne konflikty, spory vzniknuté z pracovnoprávnych vzťahov, spory vzniknuté v školskom prostredí (spojené so šikanovaním, záškoláctvom, ohováraním, konflikt učiteľ – rodič, učiteľ žiak a pod.).

„Aj vo Svite si už ľudia zvykajú, že majú možnosť prísť sa poradiť bezplatne. Ešte nie všetci vnímajú, čo konkrétne im Mediačná poradňa ponúka, a tak sa občas stáva, že ľudia sa na nás obracajú aj s problémami, ktorú sú skôr sociálnym alebo právnym poradenstvom. Často ide o riešenie oddlženia, kedy pomáhame klientom nakontaktovať sa na Centrum právnej pomoci, ktoré je jediné oprávnené riešiť tento problém, alebo pri spotrebiteľských sporoch odporúčame možnosti spotrebiteľských centier.

Pokiaľ ide o najčastejšie spory z oblasti civilného práva, sú to susedské spory, majetkové spory ohľadom vysporiadania vlastníctva a rodinné spory, najmä pri rozpade rodiny. Menej je pracovných sporov, občas sa rieši aj záväzkovoprávny spor. Obchodné spory sa v poradni neobjavujú vôbec, ale inak je to ľudovo povedané z každého rožka troška.

Nie je jednoduché odpovedať na otázku, či ľudia veria v úspech mediácie. Najčastejšie sa stretávame s tým, že sa s ňou/ním nedá dohodnúť, a keď sa rozhodnú pre mediáciu sú často prekvapení, že komunikácia je efektívna a nájde sa aj riešenie, neraz také, nad akým ani jedna strana neuvažovala. Povedomie o mediácii vo verejnosti je ešte stále nízke, i keď robíme čo sa dá aj v oblasti osvety. Napríklad koncom roka pripravujeme besedu k mediácii a spúšťame aj menšiu kampaň,“ priblížila nám prácu mediátorov právnička a mediátorka Dagmar Tragalová, riaditeľka MC Poprad.

Počas celého kalendárneho roka 2023 navštívilo pravidelnú mediačnú poradňu, ktorú realizuje Mediačné centrum Poprad v spolupráci s mestom Svit, spolu 26 ľudí. Najčastejšie sa na mediátorov obracali občania so žiadosťou o pomoc pri riešení majetkových a susedských sporov. Išlo predovšetkým o vysporiadanie majetkových vzťahov, trápilo ich vzájomné spolunažívanie so susedmi, pracovnoprávne vzťahy a nedorozumenia, ale aj rodinné problémy, ktoré majú svoje zastúpenie v našich každodenných životoch. Okrem uvedených oblastí, mediačná poradňa poskytovala základné sociálne poradenstvo aj v iných problémoch. Mediátorky odporučili jednotlivcom iného odborníka (advokáta, psychológa, znalca, políciu a pod.) alebo postup spôsobu riešenia sporu, ak spor nebol vhodný na mediáciu.

Tí, ktorí navštívili mediačnú poradňu ocenili, že mali možnosť v rámci bezplatného poradenstva dostať komplexné informácie o problematike, a že im boli prezentované viaceré možné postupy, ako môžu riešiť svoj spor, konflikt, problém alebo požiadavku.

Kto sú najčastejší klienti v mediačnej poradni Svit?

Majoritu klientov tvoria občania priamo z mesta Svit. Nemalú časť klientov mediačnej poradne tvoria seniori, ale aj občania s ťažkým zdravotným postihnutím, v jednom prípade to bol aj sociálne vylúčený občan. Práve pre týchto občanov je dôležité mať poradenstvo od kompetentného a skúseného mediátora, ktorý je odborníkom tiež v špecifických otázkach týkajúcich sa seniorov a znevýhodnených občanov a je schopný poskytnúť adekvátne informácie s ohľadom na klientove potreby a pohodlie.

Často ide o situácie, kedy na základe dobre zvoleného postupu a sprostredkovaných informácií mediátorky, obe sporové strany prehodnotia svoje konanie alebo postoje, zmenia ich, a tým sa prirodzeným spôsobom dohodnú v predmetnej veci za pomoci mediátorky, avšak bez ďalšej potreby mediačného konania.


Súvisiaci článok
SĽUK sa zapísal do sŕdc miliónov divákov. Vznikol pred 75 rokmi
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť