Samospráva mesta Banská Bystrica sa snaží poskytnúť alternatívu pre stále neudržateľnejšiu individuálnu automobilovú dopravu tým, že plánuje zvýšiť podiel cyklistickej dopravy na svojom území. V súčasnosti získalo mesto povolenie na výstavbu viacerých úsekov cyklistických tratí na dvoch najväčších sídliskách v meste. Na ich realizáciu plánujú využiť finančné prostriedky z mimorozpočtových zdrojov v celkovej výške viac ako troch miliónov eur.
Pri navrhovaní cyklotrás sa mesto riadi Územným generelom nemotorovej dopravy, ktorý podrobne definuje rozvoj cyklistickej infraštruktúry. Po úspešne zrealizovaných projektoch na iných lokalitách sa tento rok plánuje výstavba vnútorného okruhu v Sásovej, ktorý bude financovaný z Plánu obnovy a odolnosti.
Cyklotrasa na Fončorde
Trasa sa bude vychádzať od Internátnej ulice cez Tulskú, Moskovskú, Oremburskú, Mládežnícku, Družby a Okružnú ulicu, kde sa stretne s inými trasami pri Okresnom riaditeľstve Policajného zboru. Odtiaľ sa povedie nový bezpečný koridor pre chodcov a cyklistov pozdĺž potoka Udurná ku Kauflandu v Radvani, kde sa pripojí na existujúcu cyklotrasu, vedúcu z centra mesta do Radvane.
„V súčasnosti máme spracovanú projektovú dokumentáciu na celú cyklotrasu na sídlisku Fončorda, ktorá má okolo 6,4 km. Rovnako je na jej veľké vyrovnanie vydané aj právo platné povolenie na výstavbu, s výnimkou úseku medzi Okresným riaditeľstvom Policajného zboru na Okružnej ulici a Kauflandom, kde je ešte potrebné doriešiť majetkové oprávnenie pozemkov,“ hovorí primátor Ján Nosko.
Cyklotrasa na sídlisku Fončorda by mala mať dĺžku 6,4 km. Zdroj: banskabystrica.sk
V procese výstavby sa počíta s rôznymi stavebnými úpravami, ako aj s doplnením dopravného značenia. Pôjde o samostatné cestičky pre cyklistov, združené chodníky pre peších a cyklistov s minimálnou šírkou troch metrov, v kombinácii s cyklistickými pruhmi na komunikáciách.
„V rámci projektu obnovíme a rozšírime kilometre chodníkov na území sídliska, ktoré sú dlhodobo v nevyhovujúcom stave. Za ostatné roky tak pôjde na Fončorde o ich najväčšiu opravu. Práve kvôli pripravovanému projektu sme neinvestovali do ich rekonštrukcie z mestských financií, ale plánujeme využiť peniaze z mimorozpočtových zdrojov. Rozpočtové náklady na túto cyklotrasu sú 2,5 milióna eur. Ak ich získame z externých zdrojov, pôjde o veľkú pomoc pre mestský rozpočet,“ konštatuje Jakub Gajdošík, prvý zástupca primátora.
Cyklotrasa v Sásovej
Minulý rok mesto získalo financie vo výške 1,3 milióna eur z Plánu obnovy a odolnosti na výstavbu cyklochodníka, ktorý prepojí ulice Tatranská, Starohorská, Sitnianska a Rudohorská. Teraz samospráva plánuje ďalšiu časť projektu, a to vytvorenie spojení medzi centrom mesta a sídliskom Sásová. Dĺžka tejto časti bude viac ako 4,3 km a jej výstavba si vyžiada takmer dva a pol milióna eur.
Cyklotrasa začne pri kostoloch na Námestí Štefana Moysesa, pokračuje cez Kollárovu ulicu ponad Ústav na výkon väzby a celú Rudlovskú cestu na Ďumbiersku ulicu. V blízkosti bývalého Aurisu sa trasa rozvetví, pričom druhá časť povedie popri medokýši cez Hornú ulicu až na Námestie slobody.
Cyklotrasa v Sásovej má plánovanú dĺžku 4,3 km. Zdroj: banskabystrica.sk
„Máme povolenie na výstavbu prvého úseku cyklotrasy od Námestia Štefana Moysesa po koniec Rudlovskej cesty. Aj v tomto prípade sa mesto uchádza o financovanie z mimorozpočtových zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti. V úseku od budovy Aurisu po Námestí slobody v súčasnosti prebiehajú majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov a následne požiadame o vydanie stavebného povolenia,“ uviedol Vladimír Brieda, vedúci Oddelenia implementácie projektov MsÚ v Banskej Bystrici.
Cieľom samosprávy je bezpečne riešiť Sásovú s centrom mesta pre cyklistov a chodcov. Preto sa v tretej etape projektu plánuje vzájomné prepojenie častí od Rudohorskej po Ďumbiersku ulicu. Vytvorí sa tak bezpečný koridor pre cyklistov a chodcov z najväčšieho banskobystrického sídliska do centra.
K cyklotrase sa pridá aj osvetlenie, mobiliár a dopravné značenie. V jednom mieste sa tiež vybuduje autobusová zastávka viedenského typu, ktorá umožní bezpečný prejazd cyklistov cez zastávku.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť