Ako objasnil, cieľom návrhov je podporiť projekty na zlepšovanie vzdelávania v materských, základných a stredných školách. "Úlohy z programového vyhlásenia vlády sme rozdelili do 40 projektov, ktoré majú vlastný tím, konkrétne ciele a jasne určenú líniu zodpovednosti voči politickému vedeniu rezortu," doplnil.
MATERSKÉ ŠKOLY
- Prechod na normatívne financovanie materských škôl
- Určenie spádovej materskej školy rovnakým spôsobom, ako to je v prípade základných škôl (v obci, v dohode medzi obcami alebo nariadeným RÚŠS).
- Úprava maximálnej výšky mesačného príspevku na čiastočnú úhradu výdavkov v MŠ (obmedzenie školného v MŠ).
- Zavedenie možnosti riešenie havarijného stavu resp. dohadovacieho konania pre MŠ
- Zavedenie nového príspevku na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách. Zároveň sa vypustí príspevok na výchovu a vzdelávanie detí MŠ.
- Spresnenie podmienok pre nárok na rodičovský príspevok pre deti, ktoré neboli prijaté na predprimárne vzdelávanie - rodič musí najprv využiť opravné prostriedky, ktoré má k dispozícii
- Umožnenie prijatia jedného dieťaťa do dvoch materských škôl napr. z dôvodu turnusovej alebo zmennej práce rodičov a striedavej starostlivosti
- Umožnenie zriadenia zariadenia školského stravovania ako súčasti materských škôl pre ústredné orgány štátnej správy
ŠPECIÁLNE VÝCHOVNE ZARIADENIA (ŠZV – reedukačky)
- Obmedzenie posunu dieťaťa do ŠVZ bez predošlej diagnostiky - diagnostikovať sa môže v centre alebo aj v CPP či ambulantným psychiatrom.
- Širšie zapojenie zákonného zástupcu do reedukačného procesu.
- Zavedenie financovania ŠVZ podľa najvyššieho počtu detí, ktoré môžu byť prijaté do takéhoto zariadenia
- Zavedenie pozície školského inšpektora pre ŠVZ a zariadenia poradenstva a prevencie (doteraz to robili odborníci z praxe).
- Umožnenie prevodu materiálno-technického zabezpečenia ministerstvom školstva aj na školy zriadené pri špeciálnych výchovných zariadeniach
SIEŤ ŠKÔL
- Obec určuje zaradenie a vyradenie zo siete pre MŠ a ZŠ preneseným výkonom, uznesením obecného zastupiteľstva. Je to vyčistenie procesu a zjednodušenie úpravy siete.
- MŠ môže kraj odteraz zriadiť iba tam, kde je organizačnou zložkou aj SŠ.
- Poskytnutie lepších informácií pre obce a samosprávne kraje o školách a školských zariadeniach na svojom území.
- Zmena systému úpravy siete tak, že pri vyradení školy alebo školského zariadenia zo siete sa automaticky vyraďujú zo siete aj ich organizačné zložky a elokované pracoviská
INŠPEKCIA A VYRADENIE ZO SIETE
- Zvýšenie sadzieb pokút inšpekcie - do 1500 eur pri nedostatkoch, 3000 eur pri závažných nedostatkoch, 7000 eur pri vymenovaní nekvalifikovanej osoby a 15 tisíc eur ak to má závažné dôsledky na kvalitu riadenia - všetko aj opakovane.
- Ak ministerstvo zistí závažné porušenie VZN, tak môže konať aj ex offo, nemusí čakať na inšpekciu - avšak ŠŠI to musí overiť.
- Zabránenie tomu, aby riaditeľ sa mohol opätovne uchádzať o rovnakú pozíciu aj po odvolaní inšpektorom.
- Možno pre ministerstvo prerušiť výchovu v škole, kde sa už začalo konanie o vyradení zo siete - alebo školy, kde môžu byť deti ohrozené.
- Zjednodušenie a racionalizácia procesu zrušovania škôl a školských zariadení.
STREDNÉ ŠKOLY
- Optimalizácia procesu určovania počtu žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia stredných škôl - prvý návrh dá ministerstvo, kraj prerokuje a dá svoj návrh zmien, pričom naďalej počet žiakov prvého ročníka určuje samosprávny kraj a naďalej v odvolacom konaní rozhoduje ministerstvo školstva
- Optimalizácia procesu tvorby rozpisu žiakov prvých ročníkov osemročných gymnázií, po novom bude totožný ako v prípade ostatných stredných škôl.
- Zjednodušenia procesu prijímacieho konania na SŠ vrátane vo fáze prijímania uchádzačov „na nenaplnený počet miest“
- Možnosť spájania tried pre žiakov viacerých ročníkov jedného učebného odboru v odbornej škole
- Opravené termíny prihlášok na stredné školy
- Študenti prijatí na talentové odbory sú vyradení z ďalších prihlášok na netalentové odbory - redukcia čakania pre študentov
SPOJENIE ŠKÔL
- Zjednodušenie administratívneho postupu pri spájaní škôl a vzniku spojených škôl - jednotky sa plynulo stanú organizačnými zložkami bez ich zrušenia.
- Úprava pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov pri spájaní škôl
- Zmena označenia organizačných zložiek spojených škôl
DUŠEVNÉ ZDRAVIE DETÍ
- Zákaz mobilných telefónov v ZŠ.
- Riaditeľ má byť odvolaný, ak nerieši sociálno-patologické javy žiakov, najmä šikanu medzi deťmi.
- Ale zároveň odvolanie riaditeľa bude možné už iba zo "závažných" dôvodov (aby sa to nedalo zneužívať).
ŠPECIÁLNE ŠKOLSTVO
- Špeciálne školy sú premenované na "školy pre žiakov zo zdravotným znevýhodnením". Špeciálne triedy tiež na "triedy pre deti a žiakov zo zdravotným znevýhodnením".
- V názve špeciálnej školy bude uvedené, aký typ znevýhodnenia bude riešiť (napr. sluchové). Pre tie, ktoré sa nešpecializujú, to uvedené nebude.
- Do špeciálnej triedy sa tak už nedá dať žiak iba výlučne z vývinu zo sociálne znevýhodneného prostredia.
- Umožnenie nástupu detí zo špeciálnych škôl na F odbory stredných odborných škôl.
DESEGREGÁCIA
- Špecifikácia definície segregácie podľa požiadaviek EK
- Špecifikácia, že desegregačné opatrenia sa nemajú iba prijať, ale aj sa uskutočňovať
- Zavedenie právne záväzných desegregačných štandardov
- Zákaz dvojzmennej prevádzky na základných školách
PREDČASNÉ UKONČENIE ŠKOLSKEJ DOCHÁDZKY
- Zavedenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky – podporuje tzv. projekt PUŠD od VÚDPaP
- Definícia pojmu – žiak v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky
- Zmena definície trvania povinnej školskej dochádzky do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 16. rok veku
- Povinnosť školy nahlásiť na obec, ak žiak je vylúčený z cirkevnej alebo súkromnej školy – aby rodič nemohol „opomenúť“ nahlásenie
INKLÚZIA A PODPORNÉ OPATRENIA
- Sociálny pracovník - nová definícia tejto pozície v školskom zákone (ale už nie ako odborný zamestnanec) – časť agendy prevzal sociálny pedagóg
- Spresnenie podporných opatrení v materských školách.
- Rozšírenie rozsahu dát, ktoré sú evidované pri poskytovaní podporných opatrení.
- Administratívne zjednodušenie žiadosti o podporné opatrenie
- Zavedenie školského podporného tímu medzi činnosti podpornej úrovne druhého stupňa (t. j. nielen na prvom stupni)
- Ak riaditeľ neumožní žiakov s ťažkým zdravotným postihnutým vzdelávať sa, musí im to oznámiť písomne
NÁRODNOSTNÉ ŠKOLSTVO
- Vyčistenie definície národnostného školstva vrátane školy s vyučovacím jazykom a školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny.
- Zavedenie podporných opatrení v materinskom jazyku detí a žiakov v národnostných školách.
VZDELÁVANIE CUDZINCOV
- Zavedenie povinného vzdelávania pre ukrajinské deti (cudzincov)
- Poskytovanie údajov pre partnerov v prospech riešenia problému zaškolenosti Ukrajincov
- Premenovanie špecializovaných tried na adaptačné triedy - vyjasnenie významu a indikácia možnosti využívania aj pre účely adaptácie cudzincov, odídencov
- Zjednodušenie podmienok pre vykonanie externého testovania pre cudzincov
- Výnimka z externého testovania zo slovenčiny pre žiakov, ktorí boli dlhodobo v zahraničí - napr. odídenci
- Výnimka pre ukrajinských učiteľov a odborníkov z povinnosti poznať štátny jazyk – dočasné integračné opatrenie
- Personálne zabezpečenie dobrovoľníkov pracujúcich s ukrajinskými deťmi – umožniť aj bez znalosti slovenčiny
PEDAGOGICKÍ ZAMESTNANCI
- Zavedenie kompenzačného príspevku pre pedagogických a odborných zamestnancov.
- Prispôsobenie atestácií k cyklovému systému
- Spresnenie podmienok činnosti supervízora vrátane znižovania úväzkov
- Osoby, ktoré majú vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa, a zároveň pedagogicky pôsobia na vysokých školách minimálne tri roky, majú byť uznaní kvalifikovanými aj bez potreby doplňujúceho pedagogického štúdia
- Posilnenie možnosti zamestnancov zúčastniť sa na študijných súťažiach – môžu v rámci práce pripravovať deti aj robiť dozor.
- Výnimka zo špecializovaného vzdelávania pre učiteľov materských škôl a neplnoorganizovaných ZŠ kvôli chýbajúcemu personálu.
- Časová lehota 120 dní na vykonanie atestačnej skúšky.
DEBYROKRATIZÁCIA
- Zrušenie viacero neefektívnych resp. duplicitných úloh - napr. oznámenie o tom, že žiak ZŠ chodí do školy mimo školského obvodu pre riaditeľa ZŠ daného školského obvodu.
- Odstránenie duplicity informovaného súhlasu pri podporných opatreniach
- Administratívne zjednodušenie upraveného prijímacieho konania pre deti zo špeciálnymi potrebami.
- Umožnenie vydania náhradného dokladu o získanom vzdelaní so zmenenými údajmi v prípade zmeny mena, priezviska alebo rodného čísla
- Riešenie jazykovej náročnosti maturít v druhom jazyku bilingválnych škôl.
- Uľahčenie pravidiel pre medzinárodné programy - platia pre nich pravidlá štátu, ktorého sa program týka.
- Zrušenie psychodiagnostického vyšetrenia do strednej športovej školy - spresnenie znenia
- Debyrokratizácia pri určovaní dochádzky žiakov, ktorí študujú podľa individuálnych vzdelávacích programov
- Definícia spôsobu určenia, ktoré vyučovacie predmety sa (ne)hodnotia číselne
- Spresnenie podmienok, za ktorých je možne prijať na základné vzdelávanie dieťa, ktoré ešte nedovŕšilo 6 rokov veku alebo dieťa, ktoré absolvovalo predprimárne vzdelávanie v zahraničí
- Uľahčenie personálnych podmienok pre učiteľov prichádzajúcich na Slovensku v rámci bilaterálnej spolupráce
- Umožnenie zamestnať človeka na voľné miesto iba do konca školského roka (a nie na jeden celý školský rok, ako je teraz).
DÁTOVÁ POLITIKA
- Umožnenie získania údajov štátnych sociálnych dávkach, dotácii na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa a dotácii na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa od Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny
- Umožnenie, aby ÚPSVaR poskytoval štátnym partnerom dáta zo svojho informačného systému - napr. pre prípad poberateľov rodičovského príspevku kvôli nepriatiu do spádovej materskej školy.
- Lepšie zdieľanie administratívnych dát s vlastnými PRO ministerstva
- Zosúladenie spôsobu zasielania údajov do centrálneho registra s požiadavkami aplikačnej praxe a cieľmi elektronickej verejnej správy.
- Rozširuje sa účel, na ktorý ministerstvo školstva spracúva a poskytuje osobné údaje z centrálneho registra
INÉ JEDNOTLIVOSTI
- Optimalizuje sa úprava katalógu inovácií (a experimentálneho overovania) v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe.
- Úprava prijatia detí, ktoré sa ocitnú v starostlivosti centra pre deti a rodiny, do MŠ, ZŠ a SŠ
- Jasné pravidlá: keď sa škola rozhodne poskytovať výchovu a vzdelávanie nad rámec školského vzdelávacieho programu, alebo nad rámec inovácií, ktoré sú zapísané v katalógu inovácií, bude tak môcť urobiť na základe prerokovania v pedagogickej rade školy a rade školy alebo informovaného súhlasu rodičov.
- Zavedenie skratiek verejná škola resp. verejná materská škola (čistenie postavenia škôl a škôlok, ktoré nie sú súkromné ani cirkevné). Zároveň sa zruší skratka "regionálne školstvo."
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť